Obr. 1 – Irwin Ohlsson s modelem Pacemaker, MAN červen 1968
Říká se, že Irwin G. Ohlsson byl Henry Ford letecko-modelářských motorů. V roce 1934 vyrobil své dva první miniaturní motorky. Oba o zdvihovém objemu .12 kubických palců (1,97 ccm), jeden poháněl malý kabinový model a druhý model dvouplošníku. Jeho otec, profesor na losangeleské střední škole, zemřel velice záhy, aniž by se dočkal synových úspěchů.
Obr. 2 – První motorek Ohlsson .12
Irwinův první “velký” motor byl upravený lodní motorek, který zakoupil od Billa Atwooda. Byl poměrně těžký, proto jej Irv zastavěl do kabinového modelu o rozpětí 8 stop, který zalétal v Mines Field, ve východní části Los Angeles. V roce 1934 se zúčastnil soutěžního létání v Akronu ve státě Ohio. Přestože měl nemalé šance v závodním poli, nepovedlo se mu motor nastartovat (díky teplému počasí s teplotami přes 100 stupňů Fahrenheita) a soutěž neodlétal. Po tomto zklamání se přihlásil na soutěž leteckých modelů v Sacramentu ve státě California, kde vyhrál první místo letem trvajícím přes hodinu.
Obr. 3 – Motor Miniature zastavěný v modelu Pacemaker
Irwinův zájem o modelářské motory pokračoval do té doby, kdy se je rozhodl vyrábět a prodávat sériově. Dal se dohromady s Frankem Bertellim, Irwin si půjčil 1300,- USD od matky – což byly vyplacené peníze z pojistky jeho otce. Frank si také půjčil stejný obnos od rodičů. Ohlsson s Bertellim dále kontaktovali Harryho Rice, který zajistil vývojové a výrobní přípravky pro odlévané díly a dodávku většiny strojově obráběných částí pro první motor – Ohlsson Miniature. Byl to motor o obsahu .56 kubických palců, který společně se stavebnicí motoru a jeho příslušenstvím započal byznys, jenž se rozrostl v jedno z nejznámějších jmen v modelářství.
Frank Bertelli opustil partnerství s Ohlssonem a na jeho místo přichází Harry Rice a od této chvíle vystupuje společnost pod názvem “Ohlsson and Rice Manufacturing”. Irwin v roce 1953 opouští firmu a sám se věnuje vývoji žhavících svíček a paliv pro motory. Také se podílel na návrhu a výrobě speciálních zapalovacích systémů (igniters) pro letecký průmysl.
Ke konci 60.let 20.století si Irwin našel čas a vrátil se ke svému hobby. Postavil model Pacemaker, podle modelu, se kterým zvítězil v roce 1937 v soutěži “California State Championships”. Model byl oproti původnímu osazen RC soupravou, dostal pár plováků (výrobce Bunch) a Irwin s ním často létal na jezeře Elsinore. Velice záhy se naučil s modelem létat a opět si tak užíval hobby, které měl upřímně rád. Často zval své staré kamarády, aby si na jezeře také zalétali. Pamatuji si jména jako Tony LeVier, Bob Holland, Carl Goldberg, Bill Atwood, Zip Grandel, Art Synder, Bill McKinzie, Nathan Smith, Doc Young a spousta dalších. Irwin je nechával model také řídit a takto létali celé dny. K létání “na jezeře” patřilo grilování se vším, co k tomu patří a byli jsme s Irvem vždy poslední, kdo akci opouštěl. On byl vždy jak malý kluk, který nechtěl, aby den skončil.
Obr. 4 – Grumman Widgeon
Později postavil také několik sportovních maket letounu Grumman Widgeon a Joe Bridi s nimi létal, byl něco jako “oficiální pilot”. Irwin vždy říkal Joemu, aby model ve vzduchu “předvedl” a následovala fantastická show. Irv Ohlsson byl člověk, kterého měl každý rád. Stávalo se, pakliže se účastnil prodejních výstav, že jej navštěvovali modeláři, kteří vyprávěli, kterak roznášeli noviny, či sekali trávník jen proto, aby vydělali nějaké peníze a mohli si tak koupit první Ohlssonův motor. Bylo vidět, že mu vyprávění dělala radost a rád si povídal o modelech letadel, zvláště o motorech, které je pohánějí.
Před několika lety vedl John Worth interview s Irwinem pro AMA video archiv. Nesestříhaná verze trvá několik hodin a mimo jiné se dozvídáme, jak vznikl uzavřený časovač (timer) kterým byly vybaveny všechny motory O&R: Irv jej nakreslil do prachu na zemi kouskem klacíku během rozhovoru s Harry Ricem a Nathanem Smithem (výrobce cívek) během soutěžního létání. Následující pondělí ráno byl hotový plán na rýsovacím prkně a zahájena výroba. Jak víme, několik výrobců motorů tento časovač okopírovalo.
Obr. 5 – Irwin Ohlsson startuje model Pacemaker osazený motorem Gold Seal
Harry Rice požadoval, aby jejich první Ohlsson .23 byl typu FRV, nicméně Irwin namítal, že v tomto případě by modeláři nemohli mít dostatek místa pro instalaci palivové nádrže jako v případě motoru se zadním sáním. Také říkal, že motory typu SP (side port) se startují snáze. Většina z nás zná velice dobře výsledek této debaty.
Během jedné cesty firemním letadlem DC-3 z chicagské show se Irwin rozhodl nastartovat jeden z motorků Ohlsson na methylové palivo. Použil tehdy jednu z prvních žhavicích svíček firmy Arden. Toto se událo ve výšce 11.000 stop a na palubě se nacházel Nathan Smith, výrobce zapalovacích cívek. Irwin mu chtěl ukázat, že motor běží i bez cívky. DC-3 byla tehdy k vidění na mnoha Národních soutěžích. Irv zval tolik modelářů, kolik se jen do firemního letadla vešlo a Harry Rice pilotoval. Létali takto na víkendy a velice si to užívali.
Obr. 6 – Sam Krammer, Irwin Ohlsson pózují před Kramerovým obchodem. Model postavil Ohlsson s Bertellim za 45,-USD. Fotografie pochází z roku 1936.
Neznám dnes modeláře, který by nebyl zasažen něčím z Irwinova úsilí, které věnoval leteckým motorům. Všichni víme o úspěchu, jehož dosáhla jeho firma. Časopis Engine Collector’s Journal zmapoval a zveřejnil 78 různých motorů, které byly vyráběny do roku 1957. Dnes jsou motory Ohlsson vyhledávané mezi historickými modeláři (SAM) jednak do sbírek a také pro pohon jejich modelů. Konají se také speciální soutěže, kde pro pohon modelů jsou určené pouze motory Ohlsson a je úžasné, že motory běhají stále perfektně i po několika desetiletích.
V roce 1982 byl Irv vážně zraněn, když se svou ženou Annie přecházeli ulici a byl sražen autem. Jejich životy již nebyly nikdy jako před touto tragickou nehodou a Irwinovo zdraví se začalo více zhoršovat, zvláště po té, kdy Annie utrpěla mozkovou mrtvici v roce 1996.
Annie byla umístěna do léčebny pro dlouhodobě nemocné, kde zemřela čtyři týdny a dva dny po Irwinovi. 30. května 1996 se konala vzpomínková bohoslužba, které se zúčastnil Frank Bertelli – Irwinův první partner. Irwin s Annie měli dvě děti, dceru Sigrid a syna Guse.
S odchodem Irwina G. Ohlssona jsme ztratili jednoho z největších pionýrů našeho hobby a vzácného přítele nás všech.
Dan Lutz, AMA
- 1934 – Vyrobil první dva motorky o obsahu .12 cu.in.
- 1937: Zvítezil v soutěži leteckých modelů státu California s modelem Pacemaker, který navrhnul a postavil
- 1943 -1946: Prezident AMA
- do 1953: Vyráběl vlastní motory s Frankem Bertellim, následně s Harry Ricem
- 1953: Vyvinul žhavící svíčky a palivo pro motory s touto svíčkou
- polovina – 50.let: Spolupracoval při návrhu zapalovacách systémů pro letecký průmysl
- 1975: Člen síně slávy “Model Aviation Hall of Fame”
- 1978: Člen síně slávy “National Free Flight Society Hall of Fame”
- 1989: Člen síně slávy “Society of Antique Modelers Hall of Fame”