Blog

×××
  • Lozierův experimentální model


    Herb Lozier navrhl v roce 1938 zajímavý model, který je určen pro pohon jak spalovacím, tak elektrickým motorem. Plánek s krátkým popisem byl otištěn v říjnovém vydání časopisu Flying Aces v témže roce. Model samotný má několik neobvyklých konstrukčních prvků (krom možnosti alternativního pohonu elektromotorem) a celý je navržen s ohledem na co nejnižší možnou hmotnost.

  • Atom pohání modely – už 70. let !


    Ten nadpis „ATOM POHÁNÍ MODELY“ nepochází z nějaké „sci-fi“ knížky nebo povídky, vypůjčil jsem si jej z našeho poválečného leteckého časopisu ROZLET, ročník II. č. 13 z 27. března roku 1946, ve kterém známý modelář a publicista Jaromír Schindler v článku s tímto názvem popisoval vznik a výrobu našeho nejúspěšnějšího a nejrozšířenějšího poválečného detonačního modelářského motoru ATOM, který vznikl v roce 1945, letos tedy vzpomínáme významné výročí 70 let od jeho vzniku!

  • Model motorového člunu B-49-P


    Dnes přinášíme plánek zajímavého modelu motorového člunu poháněného “pérem”, tzn. hodinovým strojkem s názvem B-49-P. Plánek vyšel v knize “Modely Lodí” (Jaroslav Brož, Vladimír Procházka) v edici “Mladý konstruktér” v roce 1955.

  • Flying Aces “T-Beam Gas Job”


    Many gas modelers with limited working space have found that the larger power jobs are difficult to handle. Here, therefore, is a neat ship with a wing-span of but 54″, that is rugged, simple, dependable. Wing-span is 300 sq. in.

  • Školní model V-501


    Kluzáky a modely poháněné gumovým svazkem byly prvními typy leteckých modelů, které se stavěly. Již na počátku 19. stol. George Cayley v roce 1804 sestrojil model kluzáku s moderní koncepcí, prakticky tak, jak je využívána dnes (pevná nosná plocha, trup, horizontální a vertikální stabilizátor). Pokusům s gumovým svazkem se věnovali také např. bratři Wilbur a Orville Wrightové, kteří v 70. letech 19. století takové modely stavěli.

  • Psáno před lety – Naši modeláři v Anglii


    Po prvé v historii československého modelářství zvítězilo Československo v mezinárodním závodě motorových modelů v Eaton Bray v Anglii. Při této příležitosti naskytla se možnost, abychom opět po dlouhé přestávce na vlastní oči spatřili stav modelářství v cizině, zejména anglického a francouzského. V dalších odstavcích pokusím se zhodnotit nejen průběh závodů, ale i některé technické novinky.

  • Motory zlaté éry – Brown Junior


    Motor BROWN JUNIOR se vyráběl se v mnoha verzích od roku 1932 asi až do roku 1945 a stal se skutečnou „legendou“, protože koncem 30. let poháněl asi naprostou většinu motorových modelů snad po celém světě! U nás jej poprvé popsal známý český modelářský průkopník a publicista Karel Pečiva v časopise MLADÝ LETEC z března roku 1937, kde uveřejnil i jeho pěkný technický nákres.

  • Tlush Super Ace – provozní zkušenosti


    Stan Stembera vlastní tento motor ve své sbírce – je to kus vyrobený v roce 1973 z těch částečně originálních dílů, výrobní číslo má 34 – a protože mi bylo umožněno provést i praktické zkoušky tohoto zajímavého motoru, tak jsem se rozhodl o některých jeho technických detailech a nahazování tohoto unikátu napsat také pár řádek.

  • Engines of the Golden Era – Tlush Super Ace


    When I first tried to pronounce the name “Tlush” I had to practice and I still stumble over it now and then. It just doesn’t come easily. Tlush is one of the most historic “unknown” names of the early 1930’s powered model beginnings and strangely enough the Tlush Super Ace Motor Co, 755 Sixth St, Lyndhurst, N.J. sold most of their production overseas.